יום שלישי, 17 במרץ 2020

מדריך שמירת זכויות סוציאליות בתקופת חופשה ללא תשלום

כל זמן שהעובד מצוי בתקופה של חופשה ללא תשלום נשמרת המסגרת של יחסי עובד מעסיק.

עם תום החל"ת (חופשה ללא תשלום) זכאי העובד לחזור לתפקידו הקודם או לתפקיד דומה עקב שינויים שביצע המעסיק.

עובד שנכפתה עליו חל"ת על ידי מעסיקו ליותר מ-30 ימים רשאי במקרים מסוימים לקבל דמי אבטלה מביטוח לאומי ועליו להמציא מכתב לשירות התעסוקה כי היציאה לחופשה והפסקת עבודתו הם ביוזמת המעסיק.

דיווח של העובד לביטוח לאומי על היציאה לחל"ת מתבצע ע"י טופס 6101.

בתקופה זו העובד אינו זכאי לתשלום שכר וככלל תקופת החל"ת אינה מובאת בחשבון לשם קביעת זכויות התלויות בוותק, והמעסיק אינו מחויב להפריש כספים לביטוח פנסיוני וקרן השתלמות אלא אם כן הוסכם אחרת בחוזה העבודה.

החוק אינו מתייחס לשימוש של עובד ברכב חברה או בטלפון נייד בתקופת החל"ת, השימוש יהיה בהתאם להסכם עבודה אישי שקבע המעסיק עם העובד טרם העסקתו בחברה.   

כלומר, אם נקודת המוצא היא שהרכב אינו חלק מתנאי ההעסקה אלא כלי הניתן לעובד לצורך ביצוע עבודתו, ואם העובד אינו מספק עבודה למעסיק אין הכרח לאפשר לעובד להמשיך ולהשתמש ברכב.

בשני החודשים הקלנדריים  הראשונים לחל"ת  חלה חובה על המעסיק להפריש תשלומים לביטוח לאומי וביטוח בריאות עבור העובד ויוכל לקזז סכומים אלה משכרו העתידי של העובד.

חל"ת שאורכה עד 14 ימים לכל שנת עבודה לא תפגע בוותק של העובד לצורך חישוב פיצויי פיטורים.

דוגמה: עובד בעל ותק של שנתיים במקום העבודה ומעסיקו הוציאו לחל"ת של 30 ימים ייחשבו לו 28 ימים ראשונים של החל"ת כוותק לצורך חישוב פיצויי פיטורים.

בתקופת החל"ת בכפייה המעסיק אינו רשאי לזמן את העובד לעבודה חלקית, אם המעסיק זימן את העובד והעובד נענה לבקשתו יבוטלו לו דמי האבטלה.

לתשומת לב המעסיק, כי עובד שיצא לחל"ת בכפייה רשאי להתפטר ולהיות זכאי לתשלום פיצויי פיטורים מלאים כדין מפוטר.

עוד מאמרים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה