יום שבת, 18 ביולי 2020

שימוע פיטורים



מערכת היחסים בין המעסיק והעובד לא תמיד נעה על מי מנוחות. לעתים קורה שהיחסים עולים על שרטון ובמקרים כאלו על המעסיק לא אחת לסיים את ההתקשרות עם העובד.
כדי להבטיח הליך תקין החוק קובע שלא ניתן לפטר עובד בלי לתת לו הזדמנות להשמיע את טענותיו נגד הכוונה לפטר אותו.

הזכות לשימוע ניתנת באופן אוטומטי על ידי המעסיק לכל עובד. פיטורי עובד ללא הליך שימוע פיטורים או בהליך לקוי מספק עילה לתביעה נגד המעסיק בבית הדין לעבודה שבה ניתן לבקש לבטל את פיטורי העובד או לתבוע מהמעסיק פיצוי הדין הליך לא תקין.

מה מחויב המעסיק?

כדי להבטיח הליך תקין והוגן על המעסיק להקפיד על ביצועו לפי חוק. יש לתת לעובד הודעה בכתב זמן סביר לפני השימוע כשי לאפשר לו להתכונן. על המעסיק להציג בפני העובד את הנימוקים המלאים להחלטה לפטרו ולאפשר לעובד לעיין במידע ובמסמכים שעליהם מסתמך המעסיק. במסגרת זו על המעסיק להצביע על הפרות משמעת שביצע העובד וליין אירועים מסוימים ומועדם כדי לאפשר לעובד להתייחס אליהם.
בשימוע על המעסיק לתת לעובד הזדמנות להשמיע את טענותיו, אשר המעסיק מצידו מחויב לשמוע את טענות העובד בלב פתוח ובנפש חפצה תוך התייחסות רצינית. לכן אסור עליו להגיע לשימוע עם החלטה ברורה מראש. מסיבה זו מינוי חליף לעובד לפני השימוע או זמן קצר לאחריו עלולים להעיד על אי ביצוע תקין של הליך השימוע.

על המעסיק לתעד את שיחת השימוע באמצעות פרוטוקול ולכלול בו את התייחסות העובד לטענות המעסיק. העובד יעיין בפרוטוקול ואם אישר את אמיתות הדברים הוא יחתום עליו בציון התאריך והמקום שבו התנהל השימוע. יש לתת לעובד עותק מפרוטוקול השימוע.

זכות לייצוג
זכויות העובד מקנות לו בכפוף להעדפותיו זכות להיות מיוצג על-ידי עורך דין או נציג ועד העובדים, אם קיים כזה בשימוע. לאחר ביצוע השימוע ימסור המעסיק לעובד הודעה ברורה לגבי ההחלטה שהתקבלה.

שימוע פיטורים – זכות העובד ולא חובתו
עובד שבחר לא להתייצב לשימוע מוותר למעשה על הזכות להעלות טענותיו בפני מעסיקו. זה לא מהווה הסכמה לפיטורין וכמובן לא הופך את ההחלטה לפטר את העובד להתפטרות של העובד. זו גם אינה עבירה פלילית היות שהעובד רשאי לוותר על זכותו לטיעון. התחמקות מהשימוע וניסיונות לדחות אותו לעומת זאת מהווים התנהלות שלא בתום לב.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה