יום רביעי, 31 במרץ 2021

פגיעה בעבודה: מתי מגיע פיצוי ואת מי תובעים?

 

תאונה פתאומית במשרד או מחלה שהתפתחה במשך שנים – פגיעה בעבודה יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות. כך תדעו מה מגיע לכם

עובדים שנפגעו בתאונות עבודה זכאים לפי חוק למגוון רחב של זכויות במטרה לפצות על זמן העבודה שהפסידו, על הנזק הפיזי שנגרם להם ועל נזקים עתידיים.

כל פגיעה שנגרמה לעובד תוך כדי ועקב עבודתו עשויה להיחשב תאונת עבודה. הנזק יכול להתרחש באופן פתאומי (למשל פועל שנופל מגובה) או להצטבר על פני שנים (למשל חשיפה לחומרים מסוכנים שגרמה לסרטן, עבודה בסביבה רועשת שפגעה בשמיעה ועוד).

מה לא ייחשב תאונת עבודה? יש מקרים בהם התביעה עשויה להידחות, למשל כשהעובד לא ציית להוראות בטיחות ברורות או כשנפגע בקטטה עם עובד אחר שהתפתחה על רקע אישי ולא על רקע העבודה. אם אתם לא בטוחים האם האירוע מהווה תאונת עבודה מומלץ להתייעץ עם עורך דין תאונות עבודה.

תאונה בדרך או בחוץ

אין הכרח שהתאונה תתרחש בין כתלי המשרד או המפעל. גם תאונות בדרך לעבודה או ממנה ופגיעות שהתרחשו במהלך פעילויות נלוות לעבודה כמו אירועי נופש וגיבוש עשויות להיחשב תאונות עבודה.

כשהתאונה מתרחשת בדרך לעבודה או ממנה יש חשיבות לשאלה האם העובד סטה ממסלולו הרגיל. יש הבדל בין סטייה קטנה מהדרך, למשל כדי לאסוף את הילד מהגן, לבין סטייה משמעותית יותר כמו עצירה לצורך קניות בסופר. ככל שהסטייה קטנה יותר כך הנטייה תהיה להכיר בתאונה כתאונת עבודה.

מחלות ופגיעה מתמשכת

לא תמיד הקשר בין מצבו הבריאותי של העובד לבין מקום העבודה או תנאי העבודה ברור. יש מחלות שעד לפני מספר שנים לא היה נראה שיש קשר בינן לבין העבודה אך התפתחויות ומחקרים הובילו להכרה בקשר.

כך למשל, יש יותר ויותר מקרים בהם ניתנת הכרה לחולי סכרת שפיתחו את המחלה על רקע לחץ או סטרס בעבודה. גם חולי פיברומיאלגיה זכו להכרה לאחר שנים של דחייה מצד הביטוח הלאומי.

התקף לב ואירוע מוחי כתוצאה מאירוע חריג בעבודה הם פגיעות שמוכרות כבר שנים ארוכות כתאונות עבודה אך הדרך להוכיח זאת אינה קלה ויש להצטייד בחוות דעת רפואית שמבססת קשר מדעי בין האירוע בעבודה לבין הפגיעה.

את מי תובעים?

פיצוי בגין תאונת עבודה ניתן לקבל גם מביטוח לאומי וגם מחברת הביטוח של המעסיק או של מי שגרם לנזק. אם התאונה היא תאונת דרכים ניתן לתבוע בנוסף גם את החברה שביטחה את הרכב.

לאחר הפנייה לביטוח לאומי וועדה רפואית קובעת את אחוזי הנכות והנפגע אמור לקבל תשלום על הנזקים שנגרמו לו מאז התאונה וכן גמלה חודשית בהתאם לנכותו. עורך דין שבקיא בתביעות מול ביטוח לאומי יוכל למקסם את הסיכוי שהתביעה תתקבל ולוודא שתקבלו את הפיצוי המירבי.

בתביעה מול חברת הביטוח יש להוכיח רשלנות מטעם המעסיק. בית המשפט יקבע את הפיצוי בהתאם להיקף הנזקים ומהסכום שיקבל העובד ינוכו התגמולים שקיבל מביטוח לאומי.

אמנם אין כפל פיצוי אך הסכום שניתן לקבל בתביעה מול חברת הביטוח יכול להיות גבוה לאין ערוך מתגמולי הביטוח הלאומי כך שלא כדאי לוותר על אפיק זה. בכל מקרה מומלץ להסתייע בעורך דין נזיקין בעל ניסיון גם בתביעות מול ביטוח לאומי

פורסם באתר פסק דין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה