יום ראשון, 20 במרץ 2022

ניכו כספים משכרם של עובדיהם מבלי להעבירם לקרנות הפנסיה




עיצומים כספיים וכתבי אישום כנגד מעסיקים שניכו כספים משכרם של עובדיהם מבלי להעבירם לקרנות הפנסיה

מדובר בשתיים מהעבירות החמורות בדיני עבודה: ניכוי כספים שלא כדין, שמשמעו לקיחת כספים משכרו של עובד, וכן פגיעה בזכויותיו הפנסיוניות.

בעקבות חקירה של האגף לאכיפה פלילית במינהל הסדרה ואכיפה הוגש כתב אישום בנסיבות מחמירות כנגד עמותה חרדית מבני ברק, העוסקת במתן שירותי אחזקת גנים ובתי ספר וכנגד נושאי משרה בעמותה בכך שלא פיקחו ולא עשו ככל הניתן כדי למנוע את העבירות המיוחסות. לפי כתב האישום, שהוגש ע"י הלשכה המשפטית במשרד העבודה, העמותה ניכתה כספים משכרם של 15 עובדים מבלי להעבירם לחברת הביטוח (לקרן הפנסיה) וזאת, בניגוד לחוק הגנת השכר.

עבירה זו של ניכוי כספים ואי העברתם ליעדם משולה לשליחת ידו של המעסיק לכיסו של העובד; היא טומנת בחובה הטעיית עובדים, המסתמכים על הרישום בתלוש השכר שלהם ואינם יודעים שלמעשה, הסכומים שנוכו משכרם לא הועברו בפועל לקופה שבה אמורים הכספים להיצבר לטובתם. כתוצאה מכך עלול להיגרם לעובדים נזק מהותי ובכלל זה פגיעה בזכויותיהם הפנסיוניות.

כתב אישום נוסף הוגש כנגד בעל עסק לייצור רהיטים ועבודות שיפוצים מחיפה. על פי כתב האישום ניכה בעל העסק כספים משכרם של 4 עובדים, מבלי להעבירם ליעדם (קרנות הפנסיה) בתוך 30 יום וזאת, בניגוד לחוק הגנת השכר. גם כתב אישום זה הוגש בנסיבות מחמירות.

מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה, הגב' יפה סולימני: "מדובר בעבירות שהמשמעות הישירה שלהם הנה פגיעה בוטה בשכר העובדים ובתנאי עבודתם, פגיעה שהיא חמורה אף יותר כאשר המדובר בעובדים המשויכים לאוכלוסיות מוחלשות בעלי כח מיקוח נמוך. על פי חוק, מעסיק חייב להפריש לפנסיה עבור כל עובד, ומומלץ לו לעובד לוודא שסכומים אכן מנוכים ומופרשים על ידי המעסיק, ויתרה מכך- שהניכויים עבור הפנסיה הגיעו ליעדם (לקרן הפנסיה)".

עוד מוסיפה עו"ד איריס מעודה, האחראית על התובעים החיצוניים בתביעה: "חוק הגנת השכר הינו חוק חשוב ואין להקל ראש בתכליתו. אי העברת הכספים שנוכו בפועל משכרו של עובד ליעדם, לחב' הביטוח, היא עבירה אליה יש להתייחס בחומרה רבה כפי שאף נקבע בפסיקת בתי הדין לעבודה. מדובר בפגיעה בזכויות סוציאליות של עובדים ובניהן, בזכאות לפנסיה, ובזכויות כלכליות אחרות להן זכאי העובד. הקנס העונשי המרבי בגין עבירה על עבירה זו עומד על 1,356,000 ₪ בגין כל יחידת עבירה. שמירת קיום הוראות החוק על ידי המעסיקים תמנע נקיטת הליכים משפטיים סבוכים ויקרים".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה