יום רביעי, 11 במאי 2022

מנכ"ל קיבל אירוע מוחי באמצע פגישה עסקית. יוכר כנפגע עבודה?

 

האיש התמוטט דקות ספורות לאחר שקיבל מסרון שמבשר על נזק כלכלי עצום שעתיד להיגרם לחברה. ביטוח לאומי טען שתפקידו כמנכ"ל כרוך מטבעו במתח ולחצים תמידיים, אבל ביה"ד לעבודה קבע שמדובר באירוע דרמטי וחריג ויש לבחון את הקשר הסיבתי בינו לבין השבץ.

בית הדין לעבודה בתל אביב הורה לאחרונה על מינוי מומחה רפואי שייבחן את הקשר בין מסרון שקיבל המנכ"ל באמצע פגישה עסקית לבין שבץ מוחי שחטף מספר דקות לאחר מכן. ביטוח לאומי סירב להכיר בהודעה כאירוע חריג שגרם לשבץ וטען שהמנכ"ל ממילא היה נתון למתח ולחצים מתוקף תפקידו. השופטת אסנת רובוביץ-ברכש קבעה שההודעה מהווה אירוע חריג ודרמטי בפני עצמו.

התובע (54) מכהן כמנכ"ל בחברת בת של קבוצת לובינסקי שעוסקת בשיווק מצברים. החברה שיווקה באופן בלעדי, במשך 55 שנים, את מצברי "וורטה" המיוצרים על ידי חברת ג'ונסון קונטרולס בגרמניה.

ביולי 2016 עודכן התובע כי חברת ג'ונסון חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת "שנפ" בישראל – המתחרה העיקרית של החברה שהוא מנהל.

התובע, שהבין כי המשמעות היא אובדן הבלעדיות מהיצרן ואפשרות ממשית להתרסקות כלכלית של החברה, החל לפעול במספר מישורים בניסיון להציל אותה ולמצוא פתרונות אלטרנטיביים.

בדצמבר 2017 נודע לתובע כי בעל התפקיד בחברת ג'ונסון שהיה האחראי העיקרי לשיתוף הפעולה החדש עם חברת שנפ עתיד לסיים את תפקידו. הדבר עורר אצל התובע אופטימיות ותקווה שהדבר יוביל לסיום ההתקשרות של ג'ונסון עם שנפ.

ימים ספורים לאחר מכן, במהלך פגישת עסקים בטורקיה, התובע קיבל הודעת טקסט ממקור יודע דבר שבישר לו כי אותו בעל תפקיד לא יעזוב את חברת ג'ונסון. התובע השיב כי מדובר ב"בשורה רעה מאוד".

דקות לאחר מכן הוא התמוטט והובהל לבית חולים מקומי ומשם הוטס לישראל להמשך טיפול רפואי.

במהלך 2018 נדחתה תביעתו בביטוח לאומי לתשלום דמי פגיעה.

בתביעה שהגיש לבית המשפט הוא טען שהודעת הטקסט שקיבל מהווה "אירוע חריג" שהביא לשבץ המוחי שקיבל, שכן התקווה שלו התנפצה בפתאומיות ולכן מדובר בתאונת עבודה.

הנתבע טען מנגד כי התובע היה שרוי בלחצים במשך תקופה ארוכה וממושכת במסגרת תפקידו ועקב יחסי המסחר החדשים בין ג'ונסון לשנפ, ולא מדובר באירוע מיוחד.

מהתרוממות לנפילה

השופטת רובוביץ-ברכש הסבירה שעל מנת להכיר בשבץ המוחי כתאונת עבודה יש להוכיח שהתרחש אירוע חריג, פיזי או נפשי, בסמוך לכך.

מעדויות התובע ונציגי החברה שהיו עימו בפגישת העסקית, היא התרשמה כי קבלת המסרון היוותה אירוע דרמטי, שכן התובע חש אכזבה גדולה ותקוותו לסיום ההתקשרות בין ג'ונסון לשנפ והחזרת הבלעדיות לחברה שלו התנפצה לרסיסים. בנוסף, סמיכות הזמנים בין קבלת ההודעה לבין התמוטטות התובע – עניין של דקות בודדות – תומכת במסקנה שיש קשר בין הדברים.

השופטת הסבירה כי אומנם התובע היה מצוי בתקופה לחוצה מאז הידיעה על ההתקשרות בין ג'ונסון לשנפ, אך היא שוכנעה כי המסרון שקיבל מהווה אירוע נפרד, מוגדר בזמן, וחריג.

מהתרוממות נפש שחש התובע נוכח האפשרות שההתקשרות בין ג'ונסון לשנפ תסתיים, הוא חווה נפילה גדולה עם קבלת המסרון שניפץ את תקוותיו של התובע.

לאור המסקנה שמדובר באירוע חריג הוחלט על מינוי מומחה רפואי שייבחן את הקשר הסיבתי בינו לבין האוטם המוחי שאירע לתובע.

  • ב"כ התובע: עו"ד מאיר אבירם ועו"ד איילה בלעיש
  • ב"כ הנתבע: עו"ד גלי בסון

עו"ד יהונתן מרסיאנו עוסק/ת ב- נזיקין
** הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

פורסם באתר פסקדין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה