יום רביעי, 21 ביולי 2021

מניעת אפליה בתנאי עבודה ובקידום בעבודה

 

תנאי עבודתם/ן של כל עובד/ת ואפשרויות הקידום שלהם/ן בעבודה צריכים להיקבע בהתאם לניסיון והיכולות ובהתעלם מקבוצת שייכות כגון גיל, מין, מוצא, דת או לאום.

חשוב להדגיש כי הוראה בחוק או בהסכם, שמעניקה זכויות בקשר להריון, לשמירת הריון, ללידה, להנקה או לפוריות, אינה נחשבת אפליה. מקומות עבודה רבים מעניקים לאמהות זכויות מיוחדות הקשורות בהורות, כגון יום עבודה מקוצר.

אי הקפדה על שוויון הזדמנויות בעבודה איננה רק לא הוגנת אלא יכולה לחשוף אתכם/ן לתביעות.

תנאי עבודה לא הוגנים

​פגיעה בתנאי העבודה יכולה להתבטא בדרכים שונות, כגון: הפחתת שכר, הורדת משמרות, צמצום שעות עבודה או הרחבתן או שינוי בזכויות הנלוות וכן העברת עובד/ת מתנאי משרד הולמים לעבודה בחדר בתנאים ירודים.

דוגמאות נוספות לתנאי עבודה לא הוגנים:

  • מתן זכויות עודפות הניתנות לקבוצות אוכלוסייה מסוימות. למשל – נתינת משמרות ערב רק לגברים מבוגרים, או הגבלת העבודה מול הקהל רק לנשים צעירות.
  • אי התאמת מקום העבודה ודרישות התפקיד לצרכיו המיוחדים של אדם עם מוגבלות כגון: אי הנחת רמפה לאדם המתנייד​ בכיסא גלגלים; או אי הגמשת שעות עבודה לעובד/ת הצריך לצאת לטיפולים מחמת מוגבלות ילדיו. למידע נוסף בנושא איסור הפליה בתעסוקה בשל מוגבלות, לחצו כאן. ​

איך פועלים למניעת אפליה בתנאי עבודה?

מניעת אפליה בקידום על ידי הכשרה או השתלמות

​אפליה בעבודה המתבססת על שיקולים זרים הנסמכים על השונות בין העובדים/ות, מהווה אפליה עקיפה ופוגעת בזכות העובדים/ות לשוויון הזדמנויות בעבודה.

יש להימנע מהתניית הכשרה או השתלמות מקצועית בתנאים שאינם מן העניין והמגבילים קבוצות אוכלוסייה.

כך למשל אי שליחתו של אדם להשתלמות משום "שהוא מבוגר מדי ויתקשה להסתגל" היא בגדר אפליה.

דרישת מידע מעובד/ת

​חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, תשמ"ח-1988, דורש מהמעסיק לברור היטב את המידע אותו הוא מבקש לקבל מהעובד/ת. מטרת החוק היא למקד את המידע אך ורק למידע הרלוונטי לביצוע התפקיד אותו מבקשים לאייש. הדבר נכון גם לגבי קידום בעבודה, תנאי עבודה ופיטורין.

על מנת לסייע לכם/ן ביישום החוק, פרסמה נציבות השוויון הנחיות בעניין דרישת מידע מדורש/ת עבודה או עובד/ת.

 

עוד מאמרים בנושא…

מאמרים
ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

מניעת אפליה בעת קבלה לעבודה

ניסוח מודעת דרושים ​מודעת דרושים טובה היא זו המנוסחת בצורה הפונה למועמדים אשר מתאימים למשרה ומניעה אותם לשלוח קורות חיים.

קרא עוד »
דיני עבודה
ברקוביץ אהרוני זיו עורכי דין

מניעת אפליה בעבודה

אפליה אסורה בעולם העבודה הינה התייחסות שונה לאדם על רקע מין, נטייה מינית, מעמד אישי, גיל, הריון, טיפולי פוריות, הורות, טיפולי הפריה חוץ גופית, גזע,

קרא עוד »

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה