יום ראשון, 19 בינואר 2020

זכויות עובדים




שוק העבודה בישראל ובמדינות רבות בעולם המערבי הולך ונעשה תחרותי ותובעני יותר, מה שמחייב עובדים להעניק מעצמם כדי זכות בהערכה.

מנגד, ישנה מגמה של צמצום זכויות עובדים עד כדי כך שלא מעט מועסקים אינם מכירים את זכויותיהם. היציאה לעולם העבודה מחייבת את כל המועסקים לא רק להיכנס לעולם תובעני ותחרותי במיוחד אלא גם להכיר את זכויותיהם ולשמור על מעמדם מול המעסיקים.

מול חוסר הידע של העובדים גם מעסיקים רבים אינם מכירים את זכויות העובדים ואת החקיקה בנושא שמשתנה כל הזמן. יתר על כן לא מעט עובדים חוששים בהכירם את זכויותיהם לתבוע אותם. חשוב להבהיר שלא בכדי קיים בית משפט נפרד לענייני עבודה. המטרה היא לאפשר למערכת המשפט לאכוף ולעמוד בחוקים ובזכויות שמוקנים לעובדים.

יחסי עובד מעביד

עוד ראוי להבהיר שהחוק בישראל מאד מתקדם בהגנה על עובדים וטומן בחובו זכויות רבות, אולם לא תמיד קל ולהוכיח שאכן מתקיימים יחסי עובד מעביד.

הפרמטרים לקביעת יחסי עובד מעביד הם מקום העבודה, נחיצות העובד לארגון, משך השעות שבהן מועסק העובד, כלי העבודה, אופן הפיקוח על העובד ומשך ההתקשרות עמו. בית המשפט מכריע לפי התמונה הכללית שעולה מתוך כל הפרמטרים האם התקיימו יחסי עובד מעביד.

שוויון בעבודה, פיטורין ומה שביניהם
זכויות עובדים כוללים חוקים רבים שמונעים אפליה ומבקשים לקדם שוויון זכויות בעבודה. במסגרת זו מתייחס החוק לשורה של תכנים ובהם קבלה לעבודה, דיני פיטורין של נשים, היריון ולידה וטיפולי פוריות.
עבירה על החוק משמעה עבירה על החוק שנושאת עונש. כדי להגן על עובדים קובע החוק תקנות מיוחדות לגבי פיטורין ופיצויי פיטורין החל מאופן ביצוע ההליך וכלה בעילות שונות לפיטורין שמקנות זכויות

לעובד גם אם הוא מתפטר כמו נישואין או גירושין, הרעת תנאים, מעבר דירה ועוד.
גם אופן החישוב של פיצויי פיטורין טומן בחובו מחלוקות שונות סביב השאלה מה מחושב בפיצויים ומה לא. עם תנאי ההעסקה של מועסקים רבים במשק שכוללים עבודה במשמרות ותשלום שעתי, חשוב לקבל ייעוץ מגורם מוסמך שיוכל להעניק לכם את כל המידע לגבי הזכויות שמוקנות לכם על פי חוק.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה